بررسی 18 روش بازاریابی

1 پسند
0 نظر

استفاده از روش های بازاریابی در شرایط درست و بجا سبب می شود تا کسب و کار شما رشد چشمگیری داشته باشد. برای معرفی کسب و کار و برند خود و رقم زدن فروش های بیشتر نیاز به روش های بازاریابی اصولی دارید. جهت معرفی ویژگی های محصولات و خدماتتان و آشنایی مشتریان با این ویژگی ها و مزیت رقابتی کسب و کار شما، شما نیاز دارید تا از روش های بازاریابی مناسب استفاده نمایید. در این مقاله انواع روش های بازاریابی را بررسی می کنیم تا بهترین روش ها انتخاب نمایید و در کسب و کار خود از آنها بهره مند شوید.


بازاریابی چیست

 بازاریابی به معنای مشتاق نمودن افراد به محصولات و خدمات می باشد. در واقع بازاریابی مجموعه فعالیت ها و انواع روش هایی می باشد که برای افزایش فروش یک سازمان و کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه انواع روش های بازاریابی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم نمود.


انواع بازاریابی بر اساس نوع کسب و کار

مشتریان شما جزو افراد و به عنوان شخص هستند یا مشتریانتان کسب و کار ها  و بیزینس ها هستند؟


1.بازایابی B2B:

اگر مشتریان شما کسب و کار ها هستند باید از روش فروش سازمانی یا B2B بهره مند شوید. در این حالت شما با یک شخص و یک تصمیم گیرنده در ارتباط نیستید با کسب و کاری در ارتباط هستید که چندین تصمیم گیرنده ممکن است داشته باشد. کانال ها و بستر فعالیت در بازریابی متفاوت تر از دیگر نوع بازاریابی ها می باشد. مثلا استفاده از ایمیل مارکتینگ و ایونت مارکتینگ در این نوع بازاریابی می تواند نتیجه مطلوب تری داشته باشد.

در استفاده از این روش باید توجه نمایید که سازمان یا شرکت مد نظر شما به بازگشت سرمایه و سود خوب توجه دارد و شما باید قیمت معقول برای محصولات و خدماتتان ارائه نمایید.

آموزش 18 روش بازاریابی


2.بازاریابی B2C:

زمانی که شما محصولات و خدمات خود را به یک شخص عادی ارائه می نمایید باید از روش بازاریابی B2C یا (Business to Customer) استفاده نمایید. هدف استفاده از این روش تعریف محصولات و خدمات به مصرف کننده های عادی و نه سازمان ها و شرکت ها می باشد. در این نوع از بازاریابی مشتری بیشتر با احساسات خرید نموده و در واقع پاسخ ما نیاز های مشتری پاسخ به احساسات آن ها می باشد. در این بخش به بررسی تفاوت بین دو نوع بازاریابی B2B و B2C می پردازیم:

بررسی 18 روش بازاریابی (انواع روش های بازاریابی)


B2B:

  • محصول  و خدمات به شرکت ها و سازمان ها فروخته می شود.
  • فروش در مقیاس بزرگ اتفاق می افتد.
  • این نوع بازاریابی به دنبال بهره وری می باشد.
  • مشتریان به دنبال سود دهی هستند و خرید منطقی دارند.
  • روابط مشتری و کسب و کار بلند مدت است.
  • مشتری محدود می باشد اما حجم معاملات بزرگ است.
  • اهداف بلند مدت می باشد.


B2C:

  • محصول  و خدمات به اشخاص فروخته می شود.
  • فروش برای مصرف شخصی اتفاق می افتد.
  • این نوع بازاریابی به دنبال سرگرمی و اهداف کوتاه مدت می باشد.
  • مشتریان به دنبال سرگرمی هستند و خرید احساسی دارند.
  • روابط مشتری و کسب و کار کوتاه مدت است.
  • مشتری زیاد می باشد اما حجم معاملات کم است.
  • اهداف کوتاه مدت و به دنبال نتایج سریع و فوری هستند.

انواع بازاریابی بر اساس نحوه اجرا

ایجاد رابطه سودآور با بازار هدف و مشتریان اصلی ترین هدف بازاریابی می باشد. انتخاب روش مناسب در بازاریابی برای ارائه و شناساندن محصول و خدماتتان به بازار هدف بسیار حائز اهمیت می باشد. بازاریابی بر اساس نحوه اجرا به دوبخش آنلاین و آفلاین تقسیم می شوند.


3.بازاریابی آفلاین

اگر برای بازاریابی محصول و خدماتتان از بستر اینترنت و آنلاین استفاده نمی کنید در واقع نوع بازاریابی شما آفلاین می باشد. بستری که در این نوع بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد بیلبردها، تلوزیون، تراکت، بدنه اتوبوس ها و ایستگاه ها و ... می باشد که برای ایجاد ارتباط با مشتری نیاز به اینترنت ندارید.

18 روش بازاریابی (بازاریابی آفلاین)


4.بازاریابی آنلاین

در بازاریابی آنلاین شما برای بازاریابی و پروموت محصولتان از بستر اینترنت استفاده می نمایید. بازاریابی در شبکه های اجتماعی، بازاریابی موتور های جستجو (سئو)، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی در سایت ها و ..... جزو بازاریابی آنلاین می باشند. بهتر است از هر دو بستر برای بازاریابی با در نظر گرفتن هزینه های آن ها استفاده نمایید تا بتواید سودآوری مناسب در کسب و کارتان داشته باشید.

بررسی 18 روش بازاریابی (بازاریابی آنلاین)


انواع بازاریابی سنتی بر اساس کانال

استفاده از روش های بازاریابی در بستر هایی همچون روزنامه، تراکت، بیلبورد که همگی بستر های آفلاین هستند به عنوان بازاریابی سنتی شناخه می شوند. در ادامه به انواع بازاریابی دیجیتال بر اساس کانال می پردازیم.


5.بازاریابی تلفنی (Telemarketing)

یکی از روش های بازاریابی مستقیم استفاده از بازاریابی تلفنی می باشد که از طریق تماس تلفنی سعی در پرزنت کردن محصول و خدماتتان را دارید. جهت انجام بازاریابی تلفنی به لیست شماره تماس ها نیاز دارید که ممکن است دقیق و هم راستا با مخاطب هدف شما نباشند. در این نوع بازاریابی بدون اطلاع و خواست شخص با اون تماس گرفته شده است و ممکن است واکنش مناسب دریافت نکنید.

بررسی 18 روش بازاریابی (بازاریابی تلفنی)


6.بازاریابی دهان به دهان (Word of mouth marketing)

این روش بازاریابی از موثر ترین روش های بازاریابی است چرا که یک آشنا و دوست پیشنهاد خرید محصول یا خدماتی را به شما می دهد. زمانی که شما تصمیم به خرید محصولی می گیرید به پیشنهاد دوست و آَشنا و رضایت او از خرید توجه بیشتری دارید تا انواع شیوه های بازاریابی. هدف از این نوع بازاریابی ایجاد چرخه ای می باشد که محصولات و خدمات ما توسط مشتریان به افراد دیگر معرفی شود که لازمه این امر رضایت بالای مشتریان از خریدشان می باشد.


7.بازاریابی چریکی  (Guerrilla marketing)

برای استفاده از بازاریابی چریکی منطقه ای از شهر انتخاب می شود که پرتردد باشد و سپس با استفاده از روش های غیر معمول سعی در جلب توجه مخاطب و شوکه کردن آن ها می نماییم. مکان انتخابی می تواند مانند ایستگاه مترو، خیابان شلوغ، پاساژ، محل برگزاری کنسرت و ... باشد. گوریلا مارکتینگ جهت افزایش آگاهی از برند بسیار مناسب می باشد.


8.ایونت مارکتینگ (Event marketing)

اگر جهت معرفی محصولات و خدماتتان ایونتی برگزار کردید در واقع از ایونت مارکتینگ استفاده کرده اید. ایونت ممکن است جهت رونمایی از محصول، افتتاحیه، کارگاه آموزشی و ... باشد. در این نوع بازاریابی می توانید از سایر روش های سنتی همچون پخش تراکت، کارت ویزیت، بروشور و کاتالوگ استفاده نمایید. در رویداد ها شما امکان برقراری ارتباط و شبکه سازی با همکاران خود را دارید.

ایونت مارکتینگ می تواند به دو صورت تجربی و تعاملی باشند. در بازاریابی تجربی سعی در ایجاد ارتباط مستقیم با مشتری می نماییم اما در حالت تعاملی فضایی برای مشتریان ایجاد می نماییم تا بتوانند از نزدیک با محصولات ارتباط برقرار نموده و و از نردیک محصولات را لمس کنند.

بررسی 18 روش بازاریابی (ایونت مارکتینگ)


انواع بازاریابی دیجیتال بر اساس کانال

زمانی که بازاریابی در بستر دیجیتال انجام می شود در این بخش قرار می گیرد. در این نوع بازاریابی لزومی به ساتفاده از ابزار های آنلاین نیست برای مثال بازاریابی پیامکی نوعی از بازاریابی دیجیتال به حساب می آید.


9.بازاریابی محتوایی (Content marketing)

استفاده از بازاریابی محتوایی تاثیر چشمگیری در فروش هر کسب و کاری دارد. در واقع شما با استفاده از بازاریابی محتوا و تولید محتوا برای رفع نیاز کاربران، اعتماد آن ها را جلب می نمایید. با اشتراک گذاری محتوای آموزشی و آگاهی بخشی مخاطب و توجه به نیاز های آن ها می توانید برند خود را به درستی در ذهن مخاطب تثبیت نمایید. در استفاده از بازاریابی محتوایی باید تخصص خود را به نمایش بگذارید تا در زمان نیاز، مخاطب به شما مراجعه نماید.

بررسی 18 روش بازاریابی (بازاریابی محتوایی)


10.بازاریابی موتور جست و جو (SEM)

امروزه افراد تمامی امور را در گوگل جستجو نموده و از نتایج آن استفاده می نمایند. توجه نمایید که همیشه افراد به دنبال محتوای آموزشی در گوگل نیستند، چرا که بسیاری از افراد در خرید و یا تحقیق درباره یک محصول یا خدمات از گوگل استفاده می نمایند. به همین دلیل افراد تلاش می کنند تا در نتایج جستجو رتبه های بالایی کسب کنند و بیشتر بتوانند فروش خود را افزایش دهند. در واقع بازاریابی موتور جستجو شامل هر فعالیت و تلاشی می باشد که برای حضور حداکثری در نتایج جستجو انجام می شود. بازاریابی موتور های جستجو به دو بخش سئو و تبلیغات کلیدی تقسیم می شوند:


  • بهینه سازی موتورهای جست و جو (سئو)

صفحه ای که در نتایج جستجوی گوگل مشاهده می نمایید شامل دو بخش رایگان و پولی می باشد. سئو بخش رایگان در این صفحه می باشد که مدت زمان بیشتری نیاز خواهید داشت تا در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شوید که در ادامه نیاز به بروز رسانی صفحات نیاز دارید تا رتبه بتوانید رتبه خود را حفظ نمایید.

بررسی 18 روش بازاریابی (سئو)


  • تبلیغات کلیکی موتور جست و جو

زمانی که در نتایج جستجو کلمه sponsored را در کنار سایت مشاهده می نمایید در واقع سایت مورد نظر به ازای دیده شدن در نتایج جستجو پول پرداخت نموده است. در این روش پس از ساخت کمپین شما در نتایج جستجو نمایش داده می شوید و تا زمانی که به گوگل ادز پول پرداخت می کنید در نتایج جستجو نمایش داده خواهید شد.

نکته حائز اهمیت این می باشد که شما باید هر دو مورد را با هم پیش ببرید تا بتوانید نتیجه مطلوب و قابل قبول دریافت کنید. مثلا می توانید برای کلمات کلیدی که با هدف خرید و فروش محصولات و خدماتتان می باشند از تبلیغات گوگل استفاده نمایید و برای سایر کلمات کلیدی از سئو استفاده نمایید.

بررسی 18 روش بازاریابی (sem)


11.بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM)

بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنای استفاده از شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا در این بستر می باشد که با هدف ایجاد ارتباط با بازار هدف، افزایش فروش، افزایش ترافیک سایت و ... انجام می شود. در شبکه های اجتماعی شما می توانید اعتماد مخاطب را راحت تر جلب نمایید، البته اگر محتوای شما جاب و سرگرم کننده باشد و بتواند برای مخاطب جلب توجه نماید.

در شبکه های اجتماعی می توانید سلیقه مخاطب را شناسایی نموده و متناسب با آن تولید محتوا نمایید. شبکه اجتماعی فقط اینستاگرام نمی باشد سایر بستر ها از جمله لینکدین، توییتر و .... وجود دارند که باید با توجه به پرسونای مخاطبتان باید بستر مناسب را انتخاب نمایید. اگر مخاطب شما جوان و نوجوان باشند بهتر است در بستر اینستاگرام فعالیت نمایید.

بررسی 18 روش بازاریابی (بازاریابی شبکه های اجتماعی)


12.ویدئو مارکتینگ (Video marketing)

تولید محتوای ویدئویی از بهترین نوع محتوای برای بازاریابی می باشد. حتی تولید محتوا با استفاده از گوشی موبایل می تواند در جلب رضایت مخاطب در انواع پلتفرم ها نقش مهمی ایفا نماید. توجه مخاطبان به محتوای ویدئویی چندین برابر بیشتر از سایر انواع محتواها می باشد.

بررسی 18 روش بازاریابی (ویدیو مارکتینگ)


13.ایمیل مارکتینگ (Email marketing)

با استفاده از ایمیل شما می توانید به مخاطبان هدف خود پیام مد نظرتان را به صورت انبوه ارسال نمایید. محتوای ایمیل می تواند شامل معرفی محصول، خدمات، پست های وبلاگ، ارائه کد های تخفیف و پیشنهاد ویژه باشد. ایمیل مارکتینگ می تواند اهداف مختلف از جمله آگاه نمودن مخاطب، ترغیب نمودن مشتری به خرید و یا ترغیب مشتریان فعلی به خرید مجدد باشد.

بررسی 18 روش بازاریابی (ایمیل مارکتینگ)


14.بازاریابی پیامکی (SMS marketing)

از مرسوم ترین و قدیمی ترین روش های بازاریابی می باشد که در آن از اس ام اس برای ارسال پیام انبوه به مخاطبان استفاده می شود. بازاریابی پیامکی برای اهدافی همچون جذب لید یا سرنخ ب اراده پیشنهاد های خرید متنوع، افزایش آگاهی از برند، حفظ مشتریان فعلی و افزایش وفاداری آن ها با ارائه پینهاد های متنوع و ..... انجام می شود.

بررسی 18 روش بازاریابی (بازاریابی پیامکی)


15.اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing)

اینفلوئنسر مارکتینگ جهت معرفی محصول و خدمات به واسطه همکاری با اینفلوئنسر ها انجام می شود. اینفلوئنسر کسی است که تاثیر زیاد در تصمیم گیری افراد و دنبال کننده های خود دارد. افرادی که در حوزه کسب و کاری شما جزو اینفلوئنسر ها می باشند و با این همکاری و معرفی می توانید مخاطبان هف خود را جذب نمایید.

بررسی 18 روش بازاریابی (اینفلوئنسر مارکتینگ)


16.افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing)

افیلیت مارکتینگ به معنای همکاری با شخص سوم برای معرفی و فروش محصولات و خدمات شما می باشد. این نوع بازاریابی را می توان در قالب اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده نمود که در آن جهت معرفی محصولتان درصد فروش برای شخص در نظر بگیرید. همچنین می توانید مشتریانتان را برای فروش ترغیب نمایید. در استفاده از این بازاریابی هزینه جذب مشتری بر عهده شخص ثالث می باشد.


17.بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

استفاده از موبایل در بازاریابی محصول و خدمات بازاریابی موبایلی نامیده می شود. اشتفاده از موبایل می تواند برای ارتباط گرفتن با مخاطب، پروموت محصول و خدماتتان و... باشد. یکی از این موارد می تواند تبلیغات اپلیکیشنی باشد که با استفاده از موبایل انجام می شود. با استفاده از بازاریابی موبایلی می توانید تولید لید و سرنخ داشته باشید و یا مخاطبان را از برند خود آگاه نمایید. در استفاده از این نوع بازاریابی شما به واسطه ارسال نوتیفیکیشن به مشتریانتان آن ها را از برند خود آگاه نموده و برندتان را برای آن ها یادآوری می کنید.

بررسی 18 روش بازاریابی (بازاریابی موبایلی)

18.بازاریابی وابستگی

در این روش بازاریابی شما کسب و کار های مشابه خود (از نظر بازار هدف) را جستجو می کنید و کسب و کارهایی که خدمات متفاوت تری ارائه می دهند را در نظر می گیرید. سپس با این کسب و کار ها همکاری و محصولات و خدمات را به مشتریان یکدیگر پیشنهاد می دهید. در این همکاری هر دو کسب و کار می تواند فروش و مشتریان خود را افزایش دهد که این روش، بازاریابی وابسته نام دارد.


تفاوت بازاریابی درونگرا با برونگرا چیست؟

دو اصطلاح در بازاریابی وجود دارد که به عنوان بازاریابی برونگرا و درونگرا می باشند. زمانی که شما از تبلیغاتی همچون تبلیغات محیطی و بیلبورد ها استفاده می نمایید یا بازاریابی پیامکی انجام می دهید رضایت مخاطب از این بازاریابی در نظر گرفته نمی شود. در واقع مخاطب با علاقه و خواست خود در معرض برند شما قرار نمی گیرد. این نوع بازاریابی به عنوان برونگرا شناخته می شود. اما زمانی که از از بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده می کنید در واقع مخاطب با خواست خود وارد صفحه شما شده و مخاطب به دنبال شما بوده و با برند شما روبرو شده است. این نوع بازاریابی به عنوان برونگرا شناخته می شود.

در واقع بازاریابی برونگرا روش ها مرسوم و سنتی بازاریابی می باشند که بدون اجازه مخاطب پیامی از جانب کسب و کار دریافت می نماید. حال این پیام می تواند در قالب یک اس ام اس، تماس و یا پیام و متنی باشد که در تبلیغاتی بیلبوردی شما به نمایش در می آید. در بازاریابی درونگرا در واقع مشتری تلاش می کند تا کسب و کار شما را بیابد که فعالیت در شبکه های اجتماعی، سئو، خبرنامه های ایمیلی و .... از جمله این نوع بازاریابی می باشد.

از مهم ترین تفاوت بین این دو نوع بازاریابی بخش مشتری می باشد که با برند ما درگیر خواهند شد. در بازاریابی برونگرا شما برند خود را در دید افراد بسیاری قرار می دهید که ممکن است اصلا جزو مخاطب هدف شما نباشند و مشتری شما نشوند. اما در بازاریابی درونگرا شما افرادی را به برند خود جذب می کنید که جزو مشتریان هدف شما هستند، که در واقع این افراد به دنبال محصول و خدمات شما بودند. شما با توجه به بودجه ای که برای بخش بازاریابی در نظر گرفته اید باید در انتخاب بهترین روش بازاریابی و ترکیب روش های درونگرا و برونگرا استفاده نمایید.

 

بدون نظر

شما هم دیدگاهتان را بنویسید
جست و جو
مقالات مرتبط
محبوب ترین مقالات